Drumul gropilor de mai bine de un deceniu. Vorbim de drumul național 76, Oradea - Deva, întins pe 184 de km, una dintre cele mai aglomerate artere de circulație din vestul țării, distrusă de lucrările de modernizare. La mai bine de 10 ani de la elaborarea primelor proiecte și realizarea primelor studii de fezabilitate, starea drumului continuă să fie deplorabilă. Cei mai afectați sunt pe de o parte șoferii care trebuie să facă slalom printre craterele de pe șosea și să aștepte minute în șir în fața zecilor de semafoare iar pe de altă parte locuitorii din proximitate drumului. Dacă, în mod normal, distanța dintre Oradea și Deva ar putea fi parcursă cu mașina în aproximativ 2 ore și jumătate, după ce au început lucrările, șoferii susțin că durata s-a dublat.
NATALIA MANOLESCU, reporter "Din păcate, ani de-a rândul, nimic nu a trecut de nivelul vorbelor, modernizarea Drumului Național 76 rămânând la stadiul de bună intenție. Așa cum v-am promis în ediția anterioară, astăzi vă vom prezenta poziția autorităților locale, dar și a celor de la București privind starea Drumului Național 76, finanțarea proiectului și termenele de finalizare."
prin telefon: SORIN VASILESCU, prefect de Hunedoara "Pentru județul Hunedoara, începerea lucrărilor la reabilitarea DN 76 este un lucru foarte bun. Așteptăm de foarte mult timp, pentru că, după cum se știe, starea acestui drum național este una jalnică. Până la ora actuală, din datele pe care le avem de la Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara, de la domnul director Simion, lucrurile merg bine. Sunt în grafic, atât constructorul de pe tronsonul Deva-Brad, care este “Selina”, cât și constructorul de pe Brad-Ionești. Rezultatul este unul mulțumitor."
CLAUDIU POP, prefect de Bihor "Cred că este unul dintre cele mai rele drumuri din țară. Asta este partea negativă! Partea pozitivă este că se lucrează la el."
VOX "- Aicea lucrez! - Ce faceti? - După cum vede, stau!"
NATALIA MANOLESCU, reporter "Am parcurs mai bine de 100 km pe drumul care leagă două reședinte de județ, Deva și Oradea, și constatăm că sunt numeroase utilaje care, în mod normal, ar trebui să funcționeze, pentru a termina la timp lucrările de reabilitare ale Drumului European 79."
CLAUDIU POP, prefect de Bihor "Oamenii sunt deranjați de faptul că se lucrează. Îi deranjează că avem semafoare pe el, dar nu poți să mănânci omletă, dacă nu spargi ouăle. Adică e firesc acest deranj, care există pe drum. Că durează mult, aici sunt absolut de acord. Firma Azvi, am văzut că lucrează bine. Firma Construct Mod, care este undeva pe partea de Vârfuri, chiar la ieșirea din județ, sau la granița cu Hunedoara, lucrează mai bine. Mai puțin bine lucrează firma CCFF, care are de la Oradea, înspre comuna Sâmbăta. Nu aș putea să spun motivele pentru care una lucrează mai bine, una lucrează mai putin bine!”
VOX "Se lucrează la el de câțiva ani de zile, și nu se vede nimica!
CLAUDIU POP, prefect de Bihor "De ce ei nu lucrează în trei schimburi, aici, într-adevăr este o problemă, care, din pacate, ca și prefect, nu prea pot să ma implic, pentru că este încheiat un contract între două societăți comerciale. Drumul este împărțit în trei tronsoane. O firmă este CCFF, o altă firmă este AZVI și Construct Mod, care lucrează pe tronsoane pe acest drum. Una lucrează bine, una lucrează spre bine și una lucrează mai puțin, spre deloc. Nu știu masura în care acest contract cu societatea care nu are rezultatele scontate poate fi reziliat."
ZOLTAN KOVACS, organizator protest "Noi am fi considerat că ar fi trebuit să fie un singur responsabil, în primul rând, ca să știm la cine ne adresăm, vis-a-vis de executarea lucrărilor și, într-adevăr, împărțirea lucrărilor pe mai multe tronsoane, ca să fie o executare completă, ar fi adus rezultate mai bune."
CLAUDIU POP, prefect de Bihor "- De ce nu s-a facut pe tronsoane? 15 kilometri, după ce i-ai finalizat, să treacă la celălalt? - Nu aș putea să vă spun! Cred că și din condiții tehnice. În momentul în care ai facut un proiect european, nu poți să îl lucrezi pentru 15 kilometri, sa scrii proiectul pentru 15 kilometri. L-ai scris pentru toată suprafața, pentru a fii eligibil, dar nu vă pot răspunde la acest lucru. Acest lucru nu mai ține de mine! Rugămintea ar fi să adresați această întrebare C.N.A.D.N.R.-ului, pentru că ei sunt cei competenți să vă răspundă cu exactitate."
Iar noi ne-am adresat Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România.
discuție telefonică cu un reprezentant al Direcției Comunicare din C.N.A.D.N.R.: "- DN76 Oradea - Deva, la acesta vă referiți? - Da. - Da, este în lucru. - Aș vrea să știu care este stadiul lucrărilor de reabilitare. - Ceea ce pot să vă spun, este că solicitarea dumneavoastră a ajuns la noi, noi am înaintat-o către direcțiile de resort. În momentul în care vom primi un răspuns oficial din partea acelor direcții, vă vom transmite răspunsul oficial al C.N.A.D.N.R.. - Realizăm un reportaj despre DN76 și voiam, totuși, să avem o părere oficială din partea dumneavoastră. - Da, înțeleg, însă termenul legal este de 10 zile, pentru a răspunde la orice solicitare de presă. Nu pot să vă ajut mai repede."
VOX “Vad ca nu au bani, că banii sunt luați de domnii ceia și fac vilele prin străinătăți și nouă... A luat la toți oamenii, acuma, no, acolo, de pe deal, sus, și au tăiat pomi și nu o dat la nimeni niciun leu.”
Deși Bihorul se află printre primele locuri din țară la contribuțiile virate la bugetul centralizat de stat și, firesc, ar trebui să fie tot printre primele locuri și în ceea ce privește alocațiile bugetare, realitatea contrazice această teoremă bugetară a bunului simț. Potrivit site-ul buzznews.ro, Bihorul ocupă un onorabil loc 9 în topul județelor, după contribuția la bugetul României din taxe și impozite colectate, cu 2.237 milioane lei, de aproape 4 ori mai mult decât județe precum Călărași, Mehedinți, Teleorman, Vaslui sau Botoșani, care abia reușesc să adune o jumătate de miliard, într-un an întreg.
VOX "Taxe plătim!"
Cu toate acestea, când vine vorba de primit, Bihorul încasează doar 65%, sub forma alocațiilor bugetare, adică puțin peste jumătate din suma totală a taxelor și impozitelor vărsate către bugetul central, notează Gândul.info. La polul opus, se află județe precum Vaslui, Botoșani, Teleorman sau Calarași care primesc de la stat o dată și jumătate sumele pe care le-au virat la bugetul centralizat.
VOX "Pentru ce plătim rovinietă!"
Deși nu se află în topul contribuitorilor la bugetul de stat, Aradul, are un procentaj și mai slab în privința raportului dintre banii primiți de la centru și banii vărsați sub formă de taxe și impozite, acesta fiind de doar 55%. În aceste condiții, nici nu mai e de mirare interesul scăzut al autorităților arădene față de DN76 care tranzitează județul pe o porțiune de 30 de km, între localitățile Ionești și Groși, trecând prin comunele Hălmagiu și Vârfurile. Subprefectul de Arad recunoaște cu seninătate că:
prin telefon: RADU STOIAN, subprefect, jud. Arad "De la drumurile naționale de la Timișoara, eu ca subprefect nu am primit o informare că acest drum ar fi în reabilitare. În momentul de față, eu nu am o informare vis-à-vis de DN 76 sau ce ar trebui să vă spun de DN 76? Probabil că el există. Dacă mă lăsați să mă consult cu serviciul de specialitate, cu cei de la drumuri naționale, vă pot trimite un punct de vedere pertinert, vis-à-vis de graficul de lucrări și de execuție. ”
Nici nu mai contează, domnule subprefect, vi-l prezentăm noi:
VOX "Pe aicea, deja, ne-am împotmolit. Mergem până la Arad. Cred că ajungem diseară. Eu n-am prea ieșit, dar acum mi-am dat seama! Adică, banii s-au dus, dar aicea e dezastru! Vă spun că au ramas în anii ’80. Am crezut că sunt în anii ’80, când am intrat pe aici."
NATALIA MANOLESCU, reporter "Surprizele întâlnite pe Drumul European 79 nu se opresc aici. La intrarea în localitatea Măgulicea, intenția constructorilor de a lăți carosabilul s-a concretizat într-un adevarat iaz."
Județul Hunedoara, aflat și el printre județele în care alocările de buget sunt mai mici decât taxele și impozitele plătite statului, nu este scutit de probleme în ceea ce privește porțiunea din DN76, care traversează zona pe o distanță de mai bine de 50 de km, între municipiul Deva și localitatea Ocișor.
VOX "În fiecare zi circulăm pe acest drum. Aproape o oră, până la Brad. Acum, cu reparațiile, trebuie sa stăm la semafoare, trebuie să stăm la poduri aproape o oră."
VOX "Nu e normal să se întâmple așa ceva! Multe băi de la mașină se sparg, multe bări... Se lucrează multă vreme la ele."
prin telefon: SORIN VASILESCU, prefect de Hunedoara ”Este investiția pe care ne-o dorim atât de mult timp și care, în sfârșit, începe, încetul cu încetul, să se realizeze. De fapt, termenul de realizare este martie 2015 și, din informațiile pe care le avem, este în grafic.”
Localnicii susțin că încă sunt nedumeriți de stadiul de finanțare al proiectului.
VOX "Tătă lumea minte!"
ZOLTAN KOVACS, organizator protest "Este un deficit, o problemă de finanțare. Dacă finanțarea ar fi coerentă, ar fi cursivă, consider că lucrările ar fi trebuit să meargă așa cum trebuie. Nici în momentul de față, noi ca cetățeni simpli, nu știm cum este în clar, dacă sunt asigurate aceste resurse, dacă sunt finanțate, asta este o problemă care o vedem noi."
Fapt recunoscut și de autorități, care au evitat, în repetate rânduri, să dea declarații pe marginea acestui subiect.
CLAUDIU POP, prefect de Bihor ”Am evitat sa ies foarte des în conferințe de presă, pentru că oamenii s-au săturat să audă promisiuni. V-am spus, mi-aș dori ca lucrările să se desfășoare într-un ritm mai alert, dar, până acum, una dintre firme lucrează sub orice critică. ”
NATALIA MANOLESCU, reporter ” În ediția de mâine vă vom prezenta alte imagini ale Drumului Național 76, Deva - Oradea, și vom trage concluziile finale.”
Ziua Drapelului Național al României este celebrată, astăzi, cu onoruri militare și ceremonii religioase. Ziua Drapelului Național a fost instituită pentru a marca ziua de 26 iunie 1848, când guvernul revoluționar...
Peste 8.300 de mineri de la Complexurile Energetice Oltenia și Hunedoara își vor pierde locurile de muncă, în urma închiderii minelor de cărbune necompetitive. Angajații concediați ar putea beneficia...
Caz șocant, la Deva! Un bărbat de 48 de ani a fost înjunghiat în plină stradă, sub privirile impasibile și chiar amuzate ale trecătorilor. Vă avertizăm, urmează imagini cu impact emoțional.
Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a oferit explicații, în cursul săptămânii, cu privire la propunerea de unificare a instituțiilor de cultură și implementarea contractelor pe perioadă...
Moment special, în stațiunea Stâna de Vale, din județul Bihor! Acolo a fost oficiată o slujbă de sfințire a pietrei de temelie și locului în care va fi ridicată, pentru început o biserică, apoi întregul complex monahal...
Curs valutar : Marți, 21 Mai. 2019