184 de km dintr-o lovitură. Vorbim de drumul național 76, Oradea - Deva, distrus de lucrările de reabilitare. Această șosea este parte componentă a drumului european 79, care străbate 4 țări, pe o distanță de 1300 de km. Începe la Miskolc, în Ungaria și intră în România prin punctul de trecere a frontierei de la Borș, urmând traseul Oradea-Beiuș-Brad-Deva-Simeria-Petroșani-Târgu Jiu-Craiova. Iese din țară prin vămile Calafat-Vidin, străbătând în continuare, Bulgaria și Grecia, până în orașul - port Salonic, aflat la Marea Egee.
În timp ce în celelalte țări, drumul se prezintă la standarde europene, în România starea drumului continuă să fie deplorabilă, la mai bine de 10 ani de la elaborarea primelor proiecte și realizarea primelor studii de fezabilitate. Întins pe 184 de km, DN76 este una dintre cele mai aglomerate artere de circulație din vestul țării.
VOX, muncitor tir care a lucrat si in strainatate ”La noi totul e posibil (...)Știu că și eu am lucrat în afară ...”
DN76 se află în acest moment într-un stadiu avansat de degradare, acesta reprezentând un adevărat pericol atât pentru participanții la trafic cât și pentru locuitori.
AMBIANȚĂ: TRAFIC, MAȘINI LA SEMAFOR, DRUM CU UN SINGUR SENS
NATALIA MANOLESCU, reporter: "Planuri pentru reabilitarea DN76 au fost făcute încă din anii 2000. Însă, a trecut mai bine de un deceniu și rezultatul se lasă încă așteptat. Nu sunt puțini cei care suportă consecințele neglijenței și nepăsării autoritățiilor."
VOX, localnic
Din păcate, ani de-a rândul, nimic nu a trecut de nivelul vorbelor, modernizarea drumului național 76 rămânând la stadiul de bună intenție.
AMBIANȚĂ GROPI, PODURI ÎN LUCRU
Inițial, întregul proiect de reabilitare urma să fie finanțat printr-un împrumut contractat de la Banca Europeană pentru Investiții dar și prin fonduri de la bugetul de stat. Ulterior, proiectul a intrat pe finanțare europeană. Acesta face parte din strategia prin care se realizează restructurarea și modernizarea rețelei naționale de transport racordată la sistemul european. Obiectivele lucrărilor de reabilitare constau în: sistematizarea traseului și eliminarea punctelor periculoase, realizarea de benzi speciale pentru vehicule lente, consolidarea structurilor rutiere existente, lărgirea părților carosabile și a platformei și reabilitatea podurilor și podețelor de pe traseu.
AMBIANȚĂ utilaj face groapă
De câteva luni, pe tronsonul de drum dintre Oradea și Deva, au început săpăturile pentru lucrările de modernizare. Acum situația este și mai complicată, traficul fiind mult îngreunat. Pe porțiuni întinse de drum se circulă pe un singur sens și au fost montate zeci de semafoare în fața cărora se formează cozi interminabile. Oamenii sunt deranjați de ritmul lent de lucru al constructorilor și de gropile apărute în urma decopertărilor.
NATALIA MANOLESCU, reporter: ”Pe drumul european 79, aceasta este diferența de nivel între șosea și marginea drumului. Oricând, o mașină poate să cadă în acest crater, punând în pericol viața pasagerilor."
Șoferii nu înteleg faptul că au fost făcute săpături dar nu s-a trecut la refacerea terasamentului și a covorului asfaltic. Condițiile actuale de trafic au un efect negativ asupra economiei locale, costurile transportatorilor crescând proporțional cu durata parcurgerii traseelor stabilite. Astfel, șoferii consumă mai mult combustibil și achită mai multe facturi de reparații pentru mașini, pierd timp, dar mai ales bani.
VOXURI
Dacă în mod normal distanța dintre Oradea și Deva ar putea fi parcursă cu mașina în aproximativ 2 ore și jumătate, după ce au început lucrările, șoferii susțin că durata s-a dublat.
VOXURI
În vara anului 2013, circa 300 de șoferi din Bihor au găsit o modalitate inedită de a protesta față de starea deplorabilă a drumului. Pe o rețea de socializare a fost lansat un apel către toți cetățenii, în special către șoferii care și-au avariat mașinile prin gropi, pentru a participa la un protest cu pornire din localitatea Pocola până la intersecția drumului E79 cu deviația spre Holod și retur.
ZOLTAN KOVACS, organizator: ”După Revoluție, deci de 25 de ani, putem să vorbim că nu s-a întâmplat nimic referitor la artera principală a județului Bihor, DN76 sau E79. Și această nepăsare a autorităților, deci fără a politiza acest aspect, ne-a determinat ca să ieșim în stradă - cei 200-300 de șoferi cu mașini și mai mulți participanți pentru a trage un semnal de alarmă că Beiușul și sudul Bihorului este izolat de restul țării. (...) Deci ăsta a fost doar un marș prin care să încercăm să atragem atenția că acest drum este vital pentru noi.”
Organizatorul protestului a declarat că marșul a fost inițiat după ce lucrările de modernizare au fost întrerupte în repetate rânduri, circulația din zonă fiind foarte afectată.
ZOLTAN KOVACS, organizator: ”La un timp s-au apucat de reabilitarea drumului, după care iar s-au întrerupt. Din păcate stadiul din momentul de față este jalnic pentru că dintr-un drum greu practicabil, cu gropi, am ajuns la un drum aproape impracticabil. Distanța normală de drum dintre Oradea și Beiuș de 60 de minute a ajuns chiar la o oră 30 de minute sau 2 ore, depinde de trafic.”
Șoferi au mers cu 15 kilometrii la oră, au claxonat și au plantat flori în gropile de pe șosea.
ZOLTAN KOVACS, organizator: "Concomitent cu acțiunea noastră organizată, unii dintre noi au avut o idee, zicem noi genială, de a cumpăra niște panseluțe și a le planta în gropile existente. Aceasta a adus și deliciul și într-un fel umanizarea acestui protest. Am vrut să arătăm cât este de pașnic. Noi nu am dorit decât să avem condiții umane, frumoase pentru a circula decent pe drumurile noastre.”
NATALIA MANOLESCU, reporter: "În ediția de mâine vă vom prezenta stadiul finanțării acestui proiect precum și felul în care, autoritățile din teritoriu, dar și cele de la București, justifică, tergiversarea lucrărilor de reabilitare.”
AMBIANȚĂ, prefect Bihor : ”2 dintre firme lucreaza mai bine, una spre deloc” ”Din punctul meu de vedere, mari reprosuri nu am sa le fac”
AMBIANȚĂ, prefect Hunedoara ” Dupa cum se stie starea acestui drum este jalnica.”
Iarna și-a reintrat în drepturi, în majoritatea regiunilor din țară! În Capitală, peste 300 de utilaje de deszăpezire și peste 400 de lucrători au intervenit în cele șase sectoare, pentru a împrăștia material antiderapant și pentru a elibera carosabilul de zăpada depusă. Cele mai multe utilaje, 76, au acționat în Sectorul 6 al Capitalei, iar cei mai mulți lucrători, 171, în Sectorul 1. La nivel național, drumarii au intervenit cu circa 1.200 de utilaje și au împrăștiat aproape 10.000 de tone de material antiderapant pe drumurile naționale și pe autostrăzi, potrivit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
În sfârșit, se mișcă lucrările pe Drumul Național 76 Oradea-Deva! A fost supranumit „dezastrul național”, „drumul rușinii” ori „drumul incompetenței guvernanților”, după ce lucrările de reabilitare, începute în 2007...
Contractul pentru tronsonul Chiribiș-Biharia al Autostrăzii Transilvania, semnat, astăzi, în prezența premierului Ludovic Orban. Șeful Executivului, însoțit de ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a vizitat șantierul...
Cel mai valoros mozaic din Oradea, aflat pe fațada clădirii unui fost cinematograf, este dezafectat aproape în întregime. Și asta în pofida faptului că firma care se ocupă de reabilitarea clădirii a primit autorizația de construcție...
Mai sunt doar 10 luni până la startul Campionatului European de fotbal Euro 2020. Autoritățile locale continuă modernizarea și reabilitarea străzilor din zona Arenei Naționale, stadion care va găzdui 4 dintre meciurile acestei importante...
Curs valutar : Marți, 21 Mai. 2019