Una dintre piedicile cele mai mari când vine vorba despre integrarea copiilor cu nevoi educaționale speciale în învățământul de masă este tocmai lipsa personalului didactic de specialitate care să faciliteze în școli o integrare educațională și socială în rândul elevilor cu beneficii pe termen lung. Un rol important în activitatea de integrare a copiilor cu CES la nivelul unităților de învățământ îl are și proiectul "Școli incluzive în sectorul 6", un proiect pilot derulat de Asociația HELP Autism în parteneriat cu DGASPC și Primăria Sector 6 și găzduit de Școala nr. 59 din București.
ANA ANDONE, cadru didactic, Școala Gimnazială nr. 59
"Acest proiect a venit după o perioadă în care noi ne-am exprimat de multe ori dorința de a beneficia de ajutorul acesta, pentru că având copii cu CES în școală, noi ne-am trezit de foarte multe ori în situția în care nu am știut ce trebuie să facem și cum să lucrăm cu acești copii, cum putem să facem să fie totul bine pentru ei și când au venit specialiștii, sigur că am primit informațiile necesare, am văzut metode noi de lucru, am văzut ce trebuie să facem. Am învățat să identificăm emoțiile lor și când au nevoie de un sprijin anume și am învățat să acționăm în astfel de situații."
Pentru a motiva și încuraja copiii cu CES să ia parte în mod direct la viața activă a școlii și pentru o integrare socială și educațioanlă de calitate, cu urmări benefice pe termen mediu și lung, Școala nr. 59 a organizat alături de copii activități muzicale, un club de pictură, de dans, de balet, concursuri tematice și alte programe și proiecte educaționale.
ROXANA MUȘAT, cadru didactic, Școala Gimnazială nr. 59
"Astăzi am pregătit un moment artistic, educativ, în care am încercat să integrăm toți elevii școlii noastre. După cum vedeți, avem copii talentați și la muzică și la dans și ne bucurăm că i-am putut aduce împreună în această zi alături de profesorii lor care i-au îndrumat și alături de invitații noștri și sperăm ca de aici, din aceste momente, cine știe, poate viitori artiști."
Pentru integrarea lor reală în societate sunt necesare ore de terapie pe termen lung, este nevoie de instituții cu personal calificat, care să ofere toate serviciile necesare finanțate de la bugetul statului. Resursele umane presupun cadre didactice formate în această direcție, profesori de sprijin suficienți, logoped sau psiholog școlar.
"Cadrul didactic, din punctul meu de vedere ca și părinte al unui copil cu mintea aparte, este important să fie înainte de specialist, un om cu suflet deschis, cu suflet mare și să fie alături de părinți și alături de copiii care s-au născut cu o minte diferită, în tot acest traseul, deloc ușor. Așa că, a face echipă, cadru didactic, alături de părinte și alături de copii este cel mai bun lucru care se poate întâmpla pentru a putea vorbi despre un mediu incluziv și a putea vorbi despre minți diverse și inimi deschise."
AMBIANȚĂ
IRINA BUJOR, psiholog
"Un profesor bun este un profesor care este deschis, atât cu inima, cât și cu mintea și care reușește cu bucurie să accepte noi tehnici, noi metode de a se adapta, pentru că numărul copiilor cu CES crește, și astfel, dacă există această deschidere de a învăța ce metode alternative se pot aplica la copiii cu nevoi speciale, poate fi un bun profesor care integrează copiii cu CES și de asemenea, mai poate ajuta și restul clasei."
Numărul copiilor cu dizabilități, cu precădere intelectuale, cognitive sau fizice, a ajuns pe plan mondial la cote ridicate. Cu acest lucru se confruntă și societatea românească. Potrivit unui studiu realizat de Help Autism, în România trăiesc aproximativ 23.000 de copii cu autism, iar 1 copil cu autism din 4 nu merge la școală sau la grădiniță din cauza discriminării. Totodată, 76% dintre elevii cu CES încadrați în învățământul de stat au diagnostic de TSA - tulburare de spectru autism.
Curs valutar : Marți, 21 Mai. 2019